Momenteel kan je al je eigen router gebruiken. Vanaf 1 november 2024 mag je naast je router ook je modem kiezen die je gebruikt voor je internetverbinding. Het besluit hierover van het BIPT: Het BIPT opent de markt voor modems.
Het netwerk aansluitpunt voor vaste netwerken wordt op 1 november 2024 vastgelegd op punt A, net voor de modem:
Je mag echter niet eender welke modem gebruiken, deze moet compatibel zijn met het netwerk en voldoen aan de volgende specificaties opgelegd door het BIPT en Proximus:
Modem
- FIBER
FASTfiber – Specificaties voor de ONT (Fiber modem) - VDSL
FASTfiber – Specificaties voor de VDSL modem
FASTfiber – Specificaties voor de VDSL NTP
Router
- Fiber & VDSL
FASTfiber – Specificaties voor de router
Wat als er een technisch lijnprobleem is bij het gebruik van mijn eigen modem/router?
FASTfiber kan de werking van je internetverbinding niet verzekeren als je hardware gebruikt dat niet door FASTfiber wordt ondersteund (hardware ondersteund door FASTfiber). Volg de instructies en configuratie van de fabrikant nauwkeurig. Als je besluit niet-ondersteunde apparatuur te gebruiken, ben je zelf aansprakelijk voor schade die tijdens en door de installatie ontstaat. We zullen je wel proberen verder helpen maar volledige ondersteuning of assistentie bij het koppelen of configureren van je niet-ondersteunde hardware biedt FASTfiber niet.
Voor diagnose bij lijn issues moet er een ondersteund test apparaat aangesloten worden zodat we kunnen nagaan of het probleem aan je eigen modem ligt. Als je dit testapparaat niet hebt, sturen we dit naar je op, maar hoe snel je dat ontvangt is afhankelijk van de pakjesbezorger. We raden je dan ook aan om, bij een fiber verbinding, de Proximus fiber modem (die je momenteel gratis bij een nieuwe aansluiting krijgt) te bewaren zodat je deze kan aansluiten moest er ooit een fiber lijn probleem zijn.
Als het test apparaat het probleem oplost, ligt het probleem dus aan je eigen modem en kan je eventueel beslissen om het test apparaat aan te kopen of als je het probleem met je eigen modem oplost, het test apparaat terug sturen.
Als het probleem toch blijft aanhouden, laat dan het test apparaat aangesloten en neem opnieuw contact op met onze helpdesk, zodat we het technisch probleem met je internetverbinding verder kunnen onderzoeken en oplossen.